RTÜK’ten kanallara idari para cezası

RTÜK; Halk TV, Habertürk, FOX TV, KRT TV ve Tele 1’e idari para cezası verdi


10 Şubat’taki toplantısında Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), “Bahçeli’ye aşı yapan hemşire dövüldü” şeklindeki mizahi habere gerçekmiş gibi yer veren program hakkındaki raporu değerlendirdi. RTÜK Özlem Gürses ile 20. Saat isimli programda yer verilen habere ilişkin, “soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan bir haberi doğruluğundan emin olmadan” yayınladığı gerekçesiyle Halk TV’ye idari para cezası verdi.

Diken’deki habere göre Halk TV’ye ayrıca Kayda Geçsin programında sarf edilen “Türk polisi Türk öğrencisine aynı millettenmiş gibi davranmıyor, düşmanmış gibi davranıyor… Bu memlekette bu vatandaşlara böyle muamele yapılıyorsa o zaman şunun adını koymak gerekir: Türk Polis Teşkilatı bir siyasi partiye lüzumundan fazla sempati beslemekte… Bu hâliyle iktidar partisine muhalif davranan çocukların, gençlerin dolayısıyla lüzumundan fazla sert bir tepkiyle karşılaşıldığının farkındayım” ifadeleri nedeniyle de ceza verildi. Bu defa da “Kişi ya da kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, aşağılayıcı veya iftira niteliğinde ifadeler içeremez” hükmünün ihlali nedeniyle kanal hakkında idari para cezasına hükmedildi.

‘MİLİTAN’ SÖZÜNE CEZA

RTÜK, Habertürk’te yayınlanan Enine Boyuna programında bir konuk tarafından sarf edilen “Vali militan, kaymakam militan, yargıçlar militan” şeklindeki sözlerin de kişi ve kurumları zedeleyecek nitelikte olduğu kanaatine vardı. Yayının kamusal sorumluluk anlayışıyla bağdaşmadığına hükmeden Üst Kurul, “Kişi ya da kuruluşları eleştiri sınırları ötesinde küçük düşürücü, aşağılayıcı veya iftira niteliğinde ifadeler içeremez” hükmünü ihlal etmesi nedeniyle kanala idari para cezası verilmesine karar verdi.

“CUMHURBAŞKANINA ELEŞTİRİLERİN SINIRI AŞTIĞI KANAATİ”

RTÜK; Zamanın Ruhu adlı programda, “küfür içeren ifadelerin engelleme yapılmadan ve korumalı saatlerde ekrana getirilmesi” nedeniyle Tele 1’e idari para cezası verilmesine hükmetti. Üst Kurul, kanaldaki Anında Manşet programı hakkında hazırlanan uzman raporunu da inceledi. Yayında “bir hukuk devletinde kuvvetler ayrılığı ilkesinin güvencesi konumunda bulunan yargı camiasının tahkir ve tezyif edildiğini” öne süren RTÜK, “halkın seçtiği Cumhurbaşkanı’na yönelik bazı sözlerin de eleştiri sınırlarını aştığı” kanaatine vardı. Böylelikle Tele 1’e, 6112 sayılı kanunun ihlali nedeniyle idari para cezası verildi.

Kurul toplantısında aynı zamanda; Zafer Arapkirli ile Akşam Haberleri’nde Boğaziçi Üniversitesi’ndeki rektör protestoları konu edilirken, “kişi veya kurumlar hakkında küçük düşürücü ve iftira niteliği taşıyan ifadeler kullanıldığı” gerekçesiyle KRT’ye idari para cezası verilmesi de kararlaştırıldı.

FOX TV ANA HABER’E CEZA

Üst kurul toplantısında ele alınan raporda, FOX Ana Haber Bülteni’nde, “Süt üreticisinin 2020 yılı tarımsal desteklerini alamadığının iddia edildiği, ancak adı geçen üreticiye tarımsal destek ödemelerinin yapıldığının Tarım ve Orman Bakanlığınca belirlendiği” ifadeleri kullanıldı. Üst Kurul, “soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberlerin, soruşturulmaksızın veya doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlandığı” gerekçesiyle kanala idari para cezası uygulanmasına karar verdi.